Lähialuepyöräilyä

Ensialkuun ei pätkääkään kiinnostanut lähteä valtateitä myöten ajamaan polkupyörällä minnekään. Kapeat ja mutkaiset tiet, yhdistettynä 100 km/h yleisrajoitukseen ja reikäpäisiin kuskeihin kun ovat huono yhdistelmä. Pikkuhiljaa tähänkin on tottunut, tai ehkä pikemminkin turtunut ja on tullut tehtyä muutama 40 – 60 km lenkki puikkelehtien erityyppisiä teitä myöten maisemia katsellen.

20191020_153101
Puusaniainen on lasketellut tielle

Peruskartalta löytyy kaikenlaisia pikkuteitä, mutta toisin kuin Suomessa – tien näkyminen kartalla ei tarkoita sitä, että sillä saisi ajaa. Tällaisia ”paper road” nimellä kutsuttuja teitä on paljon ja ilmeisesti useammasta syystä. Maanviljelijät pelkäävät eläin- ja kasvitautien leviämistä ja siksi kaikentyyppisten maatilojen läpi menevät pikkutiet ovat porteilla suljettuja. Täkäläisessä lainsäädännössä hieman omituisesti maanomistaja on vastuussa alueella liikkuville sattuvista onnettomuuksista, jonka vuoksi metsänomistajat eivät myöskään halua liikkujia alueilleen. Jos maastopyörailija teloo itsensa poluilla tai tukkirekan kanssa, tulisi korvausvastuu maanomistajalle. Täten on varsin ymmärrettävää, että riski hallitaan yksinkertaisimmalla tavalla, eli kieltämällä alueella liikkuminen. Varkauksien pelko yhdistää kaikkia omistajia ja asukkaita – varkaiden suosimia kohteita ovat ainakin mönkijät, työkalut ja lava-autot.

Ennen ei ollut yhtä rajoitettua ja työkavereilta saakin vinkkejä missä silloin käytiin maastopyöräilemässä. Nyt en tietenkään käynyt kokeilemassa yhtä mainituista reiteistä. Se kun olisi vaatinut yhden lukitun portin yli kiipeämisen ja toisen kiertämisen. Metsäplantaasilla sijaitsevalta harjanteelta poispääseminen olisi varsinkin ollut hankalaa – yli kiivettäviä portteja olisi ollut kolme ja lisäksi yksi aita jonka läpi olisi pitänyt pujottautua.

703A9323 net

703A9307 net

Hupia siksakpyöräilyn aikana tuottavat maisemien lisäksi esimerkiksi perässä juokseva irtokoiralauma ja pihateiden risteyksissä olevat varoituskyltit – ”No jehovas witnesses”, ”If you can read this, you are in range” ja ”I have two bullets left and only one will be used as a warning shot”.

Pyöräilykilometrejä tulee nyt keskimäärin 500 kuussa, kun pelkkä työmatka tuo 25 – 29 km päivässä reittivalinnasta riippuen. Nousua näissä maastoissa näyttää tulevan reilut 100 metriä per jokainen poljettu 10 km. Ei olekaan yllättävää, että reiden ympärysmitta tuntuu olevan kasvussa.

Ikku

703A9301 net

 

20191102_121639
Takapakka ja -vaihtaja ovat kestäneet jo yli 10.000 km. Ketju on sen sijaan vain 2500 km vanha

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s